زبان بدن – پاها

زبان بدن - پاها

زبان بدن – پاها

در این مقاله به زبان بدن – پاها می پردازیم

کنترل آگاهانه و یا ساختگی زبان بدن در پا، سخت تر از سایر نقاط بدن است.

بنابراین با شناخت علائم، پاها می توانند سر نخ خوبی برای دانستن احساسات و میزان حوصله باشند.

مردان و زنان به شکل های متفاوتی می نشینند و موقع خواندن زبان بدن باید این تفاوت را در نظر گرفت.

برخی از این تفاوت بخاطر نوع لباس پوشیدن و برخی دیگر بخاطر تفتوت جنسیتی است.

مردان بیش از مردان پایشان را باز می کنند و می نشینند.

 

زبان بدن - پاها

 

باز بودن پا در مردان خیلی مهم نیست،

اما در زنان چرا. بخصوص اگر دامن کوتاه پوشیده باشند.

زنان مسن تر بیش از جوانان تمایل به بستن پاهایشان دارند که بخاطر شرایط اجتماعی و نوع لباس پوشیدنشان است.

این تاثیرات را در ارزیابی علائم مد نظر داشته باشیم.

همچنین این را هم در نظر بگیریم که وقتی افراد نیم ساعت یا مدت بیشتری می نشینند،

تمایل دارند که موقعیت پایشان را عوض کنند تا احساس راحتی کنند.

این را هم در تفسیر علائم در نظر داشته باشیم.

علائم مربوط به پا با علائم بازو تایید می شوند.

مثلا بازوان و پاهای بسته ی ضربدری جدا از دلیل راحتی،

یک نشانه یعنی دفاع، عدم امنیت و ناراحتی را نشان می دهند.

 

مقاله مذاکره را مشاهده کنید

 

علامت

معانی ممکن

تشریح جزئی

پاهای صاف، نشستن معمولی

علاقه و جذب شدن (مطابق جهت)

معمولا کسی که صاف می نشیند، زانو و یا زانوانش به طرف نقطه ی مورد علاقه اش قرار می گیرند. عکس این موضوع هم درست است. و از موقعیت ناخوشایند و تهدید آمیز، زانوان را دور نگه می داریم. این قانون در پای ضربدری هم درست است. پس جهت زانو، علاقه ویا بی علاقه گی را نشان می دهد.

پای ضربدری نشده و نشستن معمولی

باز بودن

در موقعیت های نشستن، پای باز و ضربدری نشده، نظر باز را نشان داده و پای ضربدری نشانه ی مخالفت است که می تواند ناشی از هشدار یا عدم قطعیت هم باشد.

پاهای موازی با هم در نشستن (بیشتر در زنان)

درستی

این مدل در مردان خیلی معمول نیست، بخصوص اگر زانوها نسبت بهم زاویه درست کرده باشند. این مدل در زنان بخاطر نوع لباسشان متداول تر بوده و نشانه ی درستی است.

پای ضربدری در نشستن معمولی

هشدار و بی علاقه گی

پاهای ضربدری درجه ی هشدار و یا بی علاقه گی را نشان می دهند که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثل تهدید و یا عدم امنیت.

پای ضربدری در نشستن-تغییر خاص

علاقه و یا بی علاقه گی مطابق جهت زانو

معمولا ضربدری کردن قسمت بالای پا و زانو مطابق علاقه ی شخص است. اگر زانو در جهت شخصی باشد، نشانه ی علاقه و اشتیاق به اوست. و اگر برخلاف جهتش باشد، حاکی از بی علاقه گی است. وقتی شخص نشسته و علائم را در ارتباط با نشستنش نشان می دهد، تفسیرشان راحت تر است. اما اگر بیش از نیم ساعت نشسته باشد و موقعیتش را عوض کند، خواندن علائم اعتبار کمتری خواهند داشت. چون برخی از این علائم می توانند بخاطر خسته شدن از نشستن باشند.

پای ضربدری آمریکایی(پا روی پا گذاشتن)

استقلال، یک دنده گی

بیش از ضربدری شدن هر دو زانو، نشانه ی اعتماد به نفس است. این مدل اشاره به منطقه ی جنسی دارد و می تواند بخاطر لم دادن قسمت بالایی بدن باشد. با این حال پای ضربدری یک مانع محافظتی محسوب می شود و این ژست را باید برای یک دنده گی،  بیش از ضربدر شدن هر دو زانو در نظر بگیریم.

پا رو پا گذاشتن با دستان توی هم رفته

مقاومت و یک دنده گی

این ادا، یک دنده گی و حفاظت را بیشتر نشان می دهد و در آن دست ها بر خلاف جهت پا روی پا گذاشتن، در هم می روند تا موقعیت قفل شده ی محکم تری را بسازند که به میزان حوصله ی فرد بستگی دارد.

پاهای باز در نشستن(بیشتر در مردان)

تکبر، مبارزه و موقعیت جنسی

این یک ژست تایید کننده ی اعتماد به نفس است. مردانی که خیلی شاد هستند، در موقعیت های رسمی و مودبانه کمتر از آن استفاده می کنند و این علامت می تواند معنی جنسی هم داشته باشد. به راحتی معلوم است که مخاطب این حالت، یک نفر یا بیشتر هستند. این ژست زیاد توسط زنان استفاده نمی شود، بخصوص در شرایط رسمی که دامن پوشیده اند. بدون توجه به جنسیت، این ژست یک مدل مبارزاتی است و نیاز به فضا و میدان دید بزرگتر دارد. وقتی دستان در موقعیت بازتر باشند، احساس اعتماد به نفس افزایش میابد.

قوزک پا قفل شده در هم در نشستن

دفاعی

زانوان می توانند جدا از هم باشند(در مردان) و یا چسبیده به هم (در زنان) که نشانه ی مبارزه با احساس منفی است.

پاهای باز از هم در حالت ایستاده

پرخاشگری و آماده برای واکنش نشان دادن

پاهای جدا از هم با عرض زیاد یک مبنای محکم (اغلب ناآگاهانه) می سازد که دفاع و یا حمله را طبق آن می توان انجام داد و باعث میشود بدن عریض تر هم دیده شود. دست روی ران این تفسیر را بیشتر تایید می کند.

ایستاده با حالت توجه کردن

احترام

صاف ایستادن و صاف کردن پاها باهم و به صورت موازی و جفت شده، شانه ها رو به عقب و دست ها در دو طرف بدن این ژست را می سازد که شبیه ژست نظامیان است و نشانه ی توجه و احترام به شخص مقابل است.

پاهای در هم رفته در نشستن(بیشتر در زنان)

عدم امنیت یا نمایش جنسی

به این مدل پای دوقلو هم می گویند که درهم رفتن و محکم تر کردن پاهاست. بسته به شرایط، می تواند نشانه ی حفاظت و یا نمایش جنسی شکل پا باشد که روی عضلات پا تاکید دارد. ارزیابی زبان بدن بیشتر برای تفسیر چنین علامتی بسیار مهم است.

پاهای ضربدری در حالت ایستاده

عدم امنیت و اطاعت

این ژست در مهمانی ها و گروهی از افراد نشان داده می شود که حاکی از اعتماد به نفس کمتر است و با فقدان حس دیده شدن همراه است. در ارتباط با گروهی از افراد، بیشتر دیده می شود. وقتی پاها ضربدری باشند و دست ها نه، نشاندهنده ی اطاعت و توافق با شخص مقابل است. پس می تواند متکی بر چیزهای مختلفی باشد.

زانوان قلاب شده در هم در حالت ایستاده

تحت فشار بودنزانوان قلاب شده در هم استرس شدید را نشان می دهند که می تواند بخاطر بالا بودن وزن باشد و مشابها زانوان بسته با شدت کمتر انتظار ناراحتی و عدم مسئولیت را نشان می دهد.

پا در جهت چیزی

جهت پا، جهت علاقه مندی را نشان می دهد.

مثل زانو، جهت پا، جهت علاقه مندی را نشان می دهد. باز یا بسته بودن پا در این ژست تفسیر نمی شود وچه در حالت نشسته یا ایستاده، جهت، علاقه و اشتیاق را نشان می دهد.

جهت پا در نشستن

در جهت مهم ترین عضو گروه

این علامت، علامت اشتیاق بین گروه هاست و رهبری و تسلط را نشان می دهد. یعنی پا همیشه به طرف رهبر یا قوی ترین عضو گروه قرار دارد.

با کفش بازی کردن (در زنان)معاشقه، رابطه ی جنسی، آرامش

زن ها زمان آسایش از این ادا استفاده می کنند. در شرلیط خاص، بازی کردن با کفش و یا سر دادن پا به طرف کفش نشانه ی تمایل جنسی است.

در این مقاله به زبان بدن – پاها پرداختیم

اگر این مطالب برای شما مفید بود می توانید آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

من علی بهرام پور، نویسنده، مدرس و مربی اصول و فنون مذاکره هستم و قصد دارم در این وبسایت مطالب کاربردی و مورد نیاز را که در سالیان فعالیتم در بلاروس و ترکیه و ایران عزیز بدست آوردم را به اشتراک بگذارم.

مطالب مرتبط

4 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *