چه چیزی باعث بروز اثر قبیله‌ای می‌شود؟

وقتی هویت‌مان حس کند تهدید شده است، رفتار شدیدی از خودمان بروز می‌دهیم که عصب‌شناسان به آن پاسخ‌به‌تهدید می‌گویند.
این پاسخ می‌تواند ساده باشد، مثل عقب‌نشینی ذاتی، مثلاً پس از دیدن یک مار یا می‌تواند پیچیده‌تر باشد،
مثل خود اثر قبیله‌ای که برای محافظت از جسم و روح ما تلاش می‌کند.

اثر قبیله‌ای وقتی بروز می‌کند که جنبه معناداری از هویت ما تهدید را احساس کند؛
یعنی حتی یک مخالفت ساده و کوچک می‌تواند به یک واکنش احساسی بسیار قوی تبدیل شود که فروید به آن «نارسیسیسم تفاوت‌های خفیف» می‌گوید؛
چه در موقعیت خواهر و برادر، چه همسایه یا هم‌کیش و مذهب، ما تمایل زیادی داریم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم
و حس می‌کنیم با تفاوت‌های خفیف، تهدید می‌شویم.

درباره انسان‌دوستی، مهر و شفقت با هم بحث می‌کردند و نشان دادند این موارد ارزش هسته‌ای‌تر و مهم‌تری است،
درحالی‌که ممکن بود کسی که خارج از گود ایستاده، این تفاوت‌ها را چندان مهم نبیند
و شخص داخل گود این تفاوت را نوعی تهدید وجودی بداند.

این دینامیک‌های ساده باعث می‌شوند زن و شوهر‌ها به‌طور مزمن دچار تفاوت‌ عقیده بوده و غضبناک باشند.
اشتراک‌های نامتناهی بشری در مقایسه‌ با تفاوت‌های تک، اهمیت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.
به‌طور خلاصه، می‌توان گفت، خودِ اشتراک از موضوع تحت اشتراک مهم‌تر است،
درحالی‌که تهدید هویت باعث بروز اثر قبیله‌ای شده، احترام به هویت، در روابط هارمونی ایجاد می‌کند.

در این حالت، احساس آزادی کرده و از داشتن ارتباط با دیگران لذت می‌بریم،
اما وقتی حس استقلال و وابستگی‌مان به خطر بیفتد، نیروهای احساسی محافظ به کار می‌افتند و رفتار خودمحافظتی آغاز می‌شود.

 

خنثی‌کردن پنج فریب در ذهن قبیله‌ای‌تان

غلبه‌کردن بر تأثیر قبیله‌ای به راهکاری نیاز دارد که شبیه راهکار ادیسه، قهرمان یونانی است.
وقتی بعد از ۱۰ سال نبرد در جنگ تروا به خانه برمی‌گشت، رب‌النوع سیرس را دید که به او درباره خطری در طول سفرش هشدار داد:
حوریان زیبا با صداهای جادویی قایقرانان را فریب می‌دهند و آنها را به جزیره حوریان می‌برند
و در آنجا، کشتی‌های‌شان به صخره‌های کنار ساحل زده و می‌شکنند و کپه‌های جنازه‌های‌شان در آنجا برجا می‌مانند.
ادیسه پیش از سوارشدن بر قایق، به خدمه‌اش دستور داد در گوش‌های خود موم بریزند و او را به دکل کشتی ببندند
و اگر التماس هم کرد، او را باز نکنند.
با این نقشه، ادیسه و همراهانش با امنیت از کنار سرزمین حوریان گذشتند.

این مقاله هم مفید است
پیروزی در معامله و قرارداد

تأثیر قبیله‌ای، مثل حوریان، شما را به‌سمت خود می‌کشد.
هرچه عمیق‌تر وارد شرایط احساسی شوید، مقاومت‌کردن در برابر آن سخت‌تر می‌شود.
در یک تعارض احساسی، این جاذبه ریشه در مجموعه قدرتمندی از دینامیک‌های احساسی دارد که من آن را پنج فریب ذهن قبیله‌ای می‌نامم. چارت زیر، مروری بر آنهاست.

پنج فریب ذهن قبیله‌ای

۱٫ سرگیجه: یک وضعیت پیچیده از آگاهی‌هاست که در آن، یک رابطه، انرژی احساسی شما را مصرف می‌کند.
۲٫ اجبار تکراری: یک الگوی رفتاری است که حس می‌کنید در آن کاری را تکرار کرده‌اید.
۳٫ تابوها: موانع اجتماعی که جلوی رفتار همکاری‌گونه را می‌گیرند.
۴٫ حمله به مقدسات: حمله به معنادارترین ستون هویتی شماست.
۵٫ سیاست‌های هویتی: ترویج هویت‌تان برای سودبردن سیاسی طرف مقابل.

 

فریب‌ها نیروهای احساسی هستند که روابط شما را به‌صورت خصمانه‌ای شکل می‌دهند
و شما را به‌سمت اثر قبیله‌ای می‌کشانند.
اینها آگاهی شما را پر از احساس خویش‌باوری می‌کنند و رفتار مخالفت‌آمیز را در شما پرورش می‌دهند.

به‌علاوه، روی نوع ارتباط شما در نقاط مختلف تعارض اثر می‌گذارند.
چنین فریب‌هایی مثل سیاست‌های هویتی و تعارض‌های مداوم و مکرر و فریب‌هایی به شکل‌های دیگر،
مثل تابوها و سرگیجه باعث بروز نتایج روانی در تعارض می‌شوند.

هدف فریب‌دادن، پناه‌گرفتن هویت شما از موقعیت مقصر به موقعیت بی‌تقصیر و اثرگذاری روی ذهن طرف مقابل است؛
مثل اثر قبیله‌ای، ذهنیت خود محافظ را تقویت می‌کنند و جنبه‌های همکاری را در شما کاهش می‌دهند.
چارت این صفحه این دینامیک‌ها و جنبش‌ها را در شکلی نشان می‌دهد که من به آن ماتریس ارتباطی می‌گویم.

 

چه چیزی باعث بروز اثر قبیله‌ای می‌شود؟

 

وقتی بادقت این فریب‌ها را پشت‌سر بگذارید، به اثر قبیله‌ای می‌رسید که مثل قایقرانانی که نمی‌توانستند در برابر آواز حوریان مقاومت کنند، توی تله می‌افتید.

زبان بدنتان درباره شما چه میگوید؟

فقط مرگ قابل مذاکره نیست!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *