چگونه از فریب دادن در تعارضات پرهیز کنیم؟

اگر اعتقاد دارید تعارض قابل‌ مذاکره است، به خودتان فرصتی داده‌اید تا با طرف مقابل ارتباط برقرار کرده و مسیرهای خلاقانه‌ای را برای حل تعارض پیدا کنید،
اما تهدید هویت می‌تواند مخالفت‌های حل‌شدنی را به نقطه کور بکشاند؛
این موضوع را در تأثیر قبیله‌ای بررسی می‌کنم.
این مقاله هشداری بود در برابر مشخصه‌های اصلی و نیروهای احساسی که می‌توانستند شما را فریب دهند.
با نگاه‌کردن به این حرکت‌ها، می‌توانید آنها را پاک کنید و به یک حالت همکاری برسید.
می‌توانید بدون هیچ تغییر اساسی، تغییراتی اساسی پدید آورید.

 

از تأثیر قبایل آگاه باشید

تهدید هویت می‌تواند یادآور تأثیر قبیله‌ای باشد که ذهنیتی جهانی از هویت یک طرف تعارض نسبت‌ به طرف مقابل است؛
من در برابر شما، ما در برابر آنها.

این ذهنیت به گروه‌ها کمک می‌کند تا در مقابل تهدیدات خارجی از خودشان محافظت کنند.
امروزه این آتش‌های تعارض را می‌توان در روابط دونفره فعال کرد؛ بین خواهر و برادر، یک زوج یا دو دیپلمات.

تأثیر قبیله‌ای باعث می‌شود زیر پتوی خود بخزید و کاری به دیدگاه طرف مقابل نداشته باشید؛
زیرا این نظر آنهاست و نه شما.
در نتیجه، پاسخی شدیدتر از یک جنگ تن‌به‌تن است.
به‌عنوان ذهنیت، می‌تواند احساساتی قطبی‌شده را برای ساعت‌ها، روزها و حتی سال‌ها در شما به‌وجود آورد.
حتی این ذهنیت‌ها گاهی نسل به نسل منتقل شده و دربرابر تغییر بسیار مقاومت کرده‌اند.

تأثیر قبیله‌ای قصد دارد از هویت شما محافظت کند، اما به آشوب منجر می‌شود.
با محکم‌کردن مرزهای روانی و ورود به حالت خویش‌محافظتی، حس همکاری در شما کاهش می‌یابد.
ترس باعث می‌شود به‌جای اولویت‌دادن به همکاری‌های طولانی‌مدت، سراغ علاقه‌مندی‌های شخصی خود به‌صورت کوتاه‌مدت بروید؛
در نتیجه، اگر هم شما و هم طرف مقابل‌تان چنین ذهنیتی داشته باشید، یک سیستم خویش‌تقویتی دوطرفه به‌وجود خواهد آمد که به دعوا و کشمکش منجر می‌شود.
در اینجا هم تعارض را تقویت می‌کنید و هم به حل آن تمایل دارید و این، تناقض هسته‌ای تأثیر قبیله‌ای است.

این مقاله هم مفید است
مهارت های برتر در مذاکره

 

چگونه از فریب دادن در تعارضات پرهیز کنیم؟

 

وقتی درون گود هستید، آن را چگونه میبینید؟

تأثیر قبیله‌ای را با بحث خشونت‌بار، خویش‌باوری و یک ذهنیت بسته می‌شناسیم.

۱٫ خشونت‌بار:

آثار قبیله‌ای باعث می‌شود ارتباط‌مان با طرف مقابل را با لنز خصمانه ببینیم که تفاوت‌های بین ما را بزرگ‌تر کرده و شباهت‌ها را به حداقل می‌رساند.
حتی اگر احساس صمیمیت با طرف مقابل داشته باشیم،
تأثیر قبیله‌ای نوعی فراموشی ارتباط را در ما به‌وجود می‌آورد که در آن، همه چیزهای خوب درباره ارتباط را فراموش کرده
و فقط بدی‌ها را به‌یاد می‌آوریم؛

برای مثال، درباره داووس، رهبران به‌شکل همکار و دوست وارد محل جلسه شدند، اما خیلی‌زود با هم دشمن شده و در موقعیت خصومت قرار گرفتند.
مارتین بابر، فیلسوف، این حالت را تغییر از حالت ارتباطی «من-تو» به «من-این» تعریف می‌کند. این حالت نوعی برده‌داری را به‌یاد می‌آورد.

۲٫ خویش‌باوری:

تأثیر قبیله‌ای این حالت را به‌وجود می‌آورد که نه‌تنها نظر ما درست بوده، بر همه نظرات دیگر هم ارجح است.
مشروعیت در طرف مقابل ما نیست و آماده‌ایم از منطق خود دفاع کنیم.
در اثر قبیله‌ای، در هر بحث و دعوا، طرفین طرف مقابل را مقصر می‌دانند.
برای بقای جهانی، چگونه می‌توانید قبیله خودتان را انتخاب کنید؟
قبایل به‌ندرت نقش خودشان را در به‌وجودآمدن بحران‌های جهانی قبول می‌کنند.
خویش‌باوری را در رفتار دیگران به‌سرعت می‌بینیم، اما در خودمان آن را قبول نداریم.

۳٫ بسته‌بودن:

اثر قبیله‌ای هویت ما را به‌شکل هویتی ثابت نشان می‌دهد.
در این سیستم بسته، خودمان و طرف مقابل را تغییرناپذیر می‌بینیم.
به‌جای گوش‌دادن به حرف‌های طرف مقابل و فهمیدن نظراتش، از نظرات و مشخصات او انتقاد می‌کنیم، اما انتقادی از دیدگاه خود نداریم،
چون می‌ترسیم با این شرایط، به هویت خودمان وفادار نبوده باشیم.

زبان بدنتان درباره شما چه میگوید؟

فقط مرگ قابل مذاکره نیست!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *